PinchukArtCentre у партнерстві з ГО «Форум видавців» розпочинає серію онлайн-зустрічей читацької групи, що сприятиме більш ґрунтовному розумінню мистецьких практик через досвід читання, аналізу та колективного обговорення літературних творів. Книги були обрані художниками та художницями як такі, що вплинули на їхню творчість загалом та на роботи, що наразі представлені у PinchukArtCentre.

Перший цикл подій триватиме з 26 травня до 9 червня 2021 року й пройде в межах публічної програми до виставки Даніїла Ревковського та Андрія Рачинського «Хвостосховище». Сама назва виставки відсилає до ділянки в місті Кривий Ріг, де десятиліттями накопичуються токсичні відходи металургійної промисловості. У цій роботі художники працюють з індустріальною естетикою й піднімають питання відповідальності за використання природних ресурсів, впливу людини на формування навколишнього середовища та можливості життя у ландшафтах, сформованих важкою індустрією.

Щоб взяти участь, просимо заповнити анкету: https://forms.gle/mbTcZkk3XCQpM27w9 Кількість місць обмежена – 15 учасників/ць. Реєстрація відкрита до 16 травня 2021 року 23:59, за київським часом. Групу буде сформовано й оголошено до 19 травня 2021 року. У зв’язку з епідеміологічною ситуацією події читацького клубу відбуватимуться в ZOOM. Робоча мова: українська.

Розклад читацького клубу

Усі твори ми рекомендуємо для індивідуального прочитання з подальшим обговоренням у групі.

26 травня, 19:30

Франц Кафка «Перевтілення», один з найпопулярніших текстів письменника про самотність, відчуження від світу та складні стосунки з сім’єю.

Модератор: Юрко Прохасько, український літературознавець-германіст, перекладач, публіцист, есеїст та психоаналітик. Перекладає з німецької та ідишу. Друкується в часописах «Критика», «Ї», «Tygodnik Powszechny», «Die Zeit», «Kafka», «La Repubblica», «Falter».

Коментар Даніїла Ревковського й Андрія Рачинського до «Перевтілення» Франца Кафки: «Важливу роль в нашій практиці відіграють поїздки у ті чи інші локації в Україні: провальні воронки від рудних шахт Кривого Рогу, прифронтові ділянки Красногорівки, уранові могильники Кам’янського. Під час перебування у таких місцях, часто створюється враження, що ти не людина, а якась відсторонена істота, що її було висмикнули зі звичного для неї контексту у світ людей, які ні тебе, ні мету твого візиту не зрозуміють».

2 червня, 19:30

Курт Воннеґут «Бойня номер п’ять», сатиричний роман про бомбардування Дрездена навесні 1945 року, який висміює війну, нацизм та армію (не без іронічних згадок про американську дійсність).

Модератор: Роман Малиновський, співзасновник видавництва «Цивілізація» та головний редактор перекладацького проєкту й видавництва «Вавилонської бібліотеки».

Даніїл Ревковський й Андрій Рачинський розповідають, що предметом їхньої уваги часто стають свідчення очевидців різних історичних трагедій. До того ж, увагою вони не оминають як спогади з перспективи жертв, так і зі сторони катів. Книжка Курта Воннеґута «Бойня номер п’ять» (про одну з найжорстокіших подій Другої світової війни) є промовистим прикладом погляду на військову агресію з позиції тих, хто у ній постраждав.

9 червня, 19:30

Володимир Бордун «Харківський ГУЛАГ», мемуари автора про його досвід перебування у пенітерціальній системі за політичні злочини. Книга висвітлює складну тему порушення прав людини в СРСР та у Незалежній Україні.

Модераторка: Олена Гарасим’юк, українська поетеса, письменниця, громадська діячка та волонтерка. Парамедик добровольчого медичного батальйону «Госпітальєри». Авторка книжок «Глухота», «Розстрільний Календар», «Тюремна Пісня».

Художники Даніїл Ревковський й Андрій Рачинський розповідають, як книжка Володимира Бордуна «Харківський ГУЛАГ» стала для них важливим джерелом інформації: «Одна з тем наших досліджень – місця позбавлення волі в Україні. У 2017 році ми займалися вивченням одного зі спальних районів міста Харкова – Салтівки. Ми знаходили фотографії мешканців цього житлового масиву в соціальних мережах через пошук за геолокацією і випадково натрапили на архів однієї з поліцейських ділянок, яка знаходилася на першому поверсі багатоповерхового будинку. Це зацікавило нас і спонукало детальніше вивчити діяльність органів кримінально-виконавчої системи України. Книжка Володимира Бордуна розповідає про одну з пенітенціарних установ – найстрашнішу за умовами колонію, що знаходиться у Харкові на Олексіївці».


PinchukArtCentre був заснований у вересні 2006 року бізнесменом і філантропом Віктором Пінчуком. Арт-центр є одним з найбільших і найдинамічніших приватних центрів сучасного мистецтва в Центральній і Східній Європі. PinchukArtCentre став міжнародним хабом сучасного мистецтва, що розвиває українську артсцену та генерує критичний публічний дискурс для суспільства в цілому.

Вже майже 15 років PinchukArtCentre створює можливості для вільного доступу до нових ідей, оцінок та емоцій. Його програма виставок досліджує національну ідентичність у контексті міжнародних викликів. Він залучає громадськість до динамічного діалогу через цілу низку освітніх та публічних заходів.

У 2016 році PinchukArtCentre заснував Дослідницьку платформу – новаторський проєкт, метою якого є створення живого архіву українського мистецтва від початку 80-х років до сьогодні. Результати досліджень постійно представляються громадськості в рамках виставок, публікацій та дискусій.

У той же час, артцентр інвестує в майбутнє покоління, надаючи премії молодим художникам до 35 років – Future Generation Art Prize та Премію PinchukArtCentre – які перетворили інституцію на провідний центр для найкращих молодих художників з усього світу, а також створили можливості для розвитку нового покоління в Україні.